بسته بندی نوعی پوشش مقاوم است. که محصول را برای بهینه سازی و انتقال آن از سمت “A” به سمت “B” جعبه بندی، حاوی، محافظت، نگهداری میکند. به عنوان یک محافظ سوم محصول در نظر میگیرند. و برای جابجایی، حمل و نقل و ذخیره سازی طراحی میگردد.
بسته بندی یک فرآیند است که در آن محصولی به صورت موقت یا دائمی در یک بسته یا جعبه قرار میگیرد تا از خطرات مختلفی همچون آلودگی، ضربه، خوردگی، فرسایش و موارد دیگر محافظت شود. بستهبندی محصولات میتواند انواع مختلفی داشته باشد، از جمله بسته بندی فلزی، پلاستیکی، کاغذی و غیره. جعبه بندی در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، دارویی، الکترونیکی، خودروسازی، مواد شیمیایی و صنایع دستی استفاده میشود.
در بسته بندی محصولات، فرآیند طراحی بستهبندی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. یک بسته بندی موثر و جذاب میتواند به فروش محصول کمک کرده و همچنین برای محافظت از محصول و افزایش عمر مفید آن نیز بسیار مؤثر است. بسته بندی به عنوان یکی از مراحل مهم تولید محصول، توجه ویژهای را به خود جلب کرده و در نتیجه توسعه روشهای جدید و بهبود طرح های بسته بندی در حال انجام است.
بسته بندی برای چیست؟
بسته بندی وظیفه محافظت از محصول در برابر خطرات حمل و نقل و ذخیره سازی خاص مانند:
- جابجایی: سقوط، انباشته شدن، اصطکاک، ضربه.
- مکانیکی: ارتعاشات، برخورد، واژگونی، شوک و غیره.
- آب و هوا: گرما، باران، رطوبت، سرما.
- ذخیره سازی: زوال، خوردگی، قالب، سیل، ریختن مایعات و غیره.
علاوه بر این، بسته بندی از بیرون شرایط جابجایی، ویژگی های محصول، الزامات، نمادها و شناسایی محتوای آن را نشان میدهد.
سطوح ساختار جعبه بندی
ما می توانیم در ساختار عدل بندی سه سطح اولیه، ثانویه و سوم را متمایز کنیم:
اولیه: آن چیزی است که مستقیماً با محصول در تماس است، از آن محافظت میکند و بیشتر بر مسائل بازاریابی متمرکز است.
ثانویه: حاوی یک یا چند بسته اولیه (ظروف) است و وظیفه محافظت از آنها را دارد.
سوم: بسته ای است که یک یا چند بسته ثانویه را گروه بندی میکند، بیشتر بر حمل و نقل و محافظت در طول فرآیند توزیع و ذخیره سازی متمرکز است.
ارزش جعبه بندی و درک آن
واضح است که «جعبه بندی» نقش زیادی در ارزش قابل درک یک محصول دارد. و به طور کلی، صنعت بسته بندی در سالهای گذشته نسبت به نوآوری های مداوم در فناوری قابل حمل، تغییر زیادی نکرده است. با وجود «بسته بندی» و گزینه های موجود در بازار امروز، انتخاب مناسب ترین راه حل «بسته بندی» برای محصول شما اغلب دشوار است. بیایید نگاهی بیندازیم به انواع مختلف گزینه های «بسته بندی» که میتوانید برای افزایش محصول و تجربه مشتری خود استفاده کنید.
بسته بندی مناسب چقدر در تبلیغ محصولات موثرند.
پاکت های کاغذی در واقع یک راه مناسب برای تبلیغات یک رستوران یا کافه و فست فود هستند. که تاثیر بسیاری در جذب مشتری میگذارند.
تمام مواد غذایی ابتدا در فویل های آلومینیومی، پلاستیک، کارتن و غیره جعبه بندی میشوند. و سپس درون این باکس های زیبا قرار می گیرند. پاکت های کاغذی برای مواد غذایی گرم بسیار مناسب هستند. در واقع پاکت های کاغذی از سرد شدن مواد غذایی تا حدودی جلوگیری میکنند.

همچنین از انواع پاکت های کیسه ای می توان به ساک دستی مسافرتی و یا پاکت کادو فانتزی اشاره کرد. که زیرمجموعه ساک دستی میشود.